torsdag 29. november 2012

Lukekalender reprise


Dette er en repostet innlegg fra i fjor, men ville dele den med dere igjen:)
******

Måtte bare lage en lukekalender også:) Jeg var ikke så gammel da jeg laget en slik kalender for første gang, 3 eller 4 klasse. Jeg har alltid hatt en interesse for å lage ting og utfordre meg selv får å se om jeg kan lage "det".
Av ting og plag man normalt bruker, er det bare briller og sko/støvler jeg ikke har forsøkt meg på. Vel, jeg har blitt litt flinkere, jeg kan huske den første med masse teip med noen tegneserieluker og noen egen tegnet klippede luker som ikke ville holde seg lukket, men nå ser den annerledes ut. Beklager at jeg ikke delte den med en gang, jeg har hatt en del å gjøre i det siste og vurderte å ikke lage denne i år, men som dere ser kunne jeg ikke dy meg.
Da finnes det en pdf mal på denne for de som vil lage en i siste liten før den 1. desember:)
Jeg har endret luke 2, 10 og 17, siden de er av oss jentene i familien
Send mail til liza.jenssen@gmail.com

Jeg starter med kartong som jeg har printet mine luker på og som dere kan se er det akkurat de samme bildene som jeg brukte på den siste tekalenderen jeg laget pluss noen til som jeg fant på nettet og noen fra en hyggelig jente som byttet temalen bed noen juletags:)
Så preger jeg venstre side av alle bildene for å gjøre det enkler å åpne lukene,
Så stipler/pereforerer jeg langs med tre av sidene også for å kunne åpne lukene:)
Her ser dere hvordan det ser ut når jeg har skåret ut pereforeringer rundt, er ikke luke 22 herlig:)
Klipper til og bretter inn boksen som jeg har tegnet
Her ser dere hvordan innmaten ser ut når den er printet ut
Klipper og bretter den til
Jeg bruker dobbelsidig tape når jeg setter den sammen. I min hobbyverden er dobbelsidig tape en must.
Fester den første stripen med lommer til godt eller andre småting
To rader til å begynne med, ikke alltid dobbel sidet teip er like praktisk sånn som her hvor den hang seg opp.
Beklager bilde kvaliteten, men her fester jeg den brede innmaten jeg viste over
Fylte lommene med snop
Sånn ser det ut bak når du har fylt de 12 første lukene.
Fyller de neste 12
Fest dobbelsidet tape som du ser på bildet over
Fest en kartong bit på baksiden
Teip igjen

Snu den og vips så har du en lukekalender

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...