fredag 29. august 2014

Dramatisk vekt endring

Dette er meg i går, 
bildet ble tatt på et Moods of Norway og Samsung event hvor 12 stk av oss fikk prøve oss på å designe covere til den nye Galaxy tab S, men det er ikke hva jeg hadde tenkt å skrive om her.
Det jeg vil fortelle er vekt endringene, å gå fra +/- 60 til 96 kg på kort tid


For lille meg på 160 cm var det å veie 96 kilo på det meste uten å være gravid ganske dramatisk og veldig belastende for kroppen.

På bildet over ser dere bilder av meg med 11 års mellomrom, hvorfor 11 år, vel det er veldig tilfeldig, bildene dukket opp sånn plutselig ved rydding. På bildet under er jeg 32 år, tre år etter at jeg fikk diagnosen diabetes og mulig på mitt største.
Jeg var relativ ung da jeg fikk diabetesen, så ble jeg ble behandlet med insulin som en type 1 diabetes. Det viste seg at jeg var insulin resistent en form for type 2 og hadde en ganske så normal insulinproduksjon selv, men kroppen viste ikke hva den skulle gjøre med den. Det var ikke lett det der å balansere inntak av mat og insulin, selv om jeg spiste det samme og hadde like store doser med insulin, det kom helt an på dags formen og egenproduksjon.
Noen ganger var den samme dosen for mye og da måtte man få i seg litt mat for å ikke få føling. Noen ganger var det for lite og jeg måtte injisere mer insulin, da er det ikke rart at jeg blåste opp til 96 kg.


Bevegelse var veldig viktig i mitt tilfelle, jo mer jeg rørte på meg jo bedre ble diabetesen vedlikeholdt og jeg følte meg mye bedre. 
Trening ble løsningen for meg og jeg kunne gradvis kutte ut insulin.

Dette er en litt kortfattet fortelling om hvordan jeg løste mitt problem.
Vel helt løst er den ikke, jeg er for glad i mat og må passe på hele tiden.

Matbloggen ble en løsning, egentlig var det lenge før bloggingen. Jeg hadde hørt at ukes menyer var tingen og for å spise mest mulig variert satte jeg opp en 6 ukers meny som jeg roterte og den ble til 14 uker, så ned til 8 uker. 
Onsdagene var suppe og pannekake dag og det var vanskelig å lage 14 forskjellige supper barna ville spise:)
Jeg begynte å blogge om mat for 3 år siden ble det en ny rett hver dag i 6 mnd, gjett om noen savnet pizza, taco og burgere:)

De fleste bildene her er hentet fra instagram og tusen takk til alle følgere og venner på instagram og facebook for hyggelige og oppmuntrende ord.

Jeg avslutter med en liten morsom historie.

Jeg sitter i armkroken til mannen min, vi ser på TV og jeg stapper i meg potetgull.
Så klarer jeg å si,
"Du.., synes du jeg er tjukk?" Kørka, kørka, kørka jeg kunne ha slått megselv med noe hardt, for jeg innså at dette var bare så dumt å spørre. 
Svaret jeg fikk
"Nei, men du hadde kanskje en mer definert midje før"
Herlig ikke sant:)




2 kommentarer:

  1. Så bra hurra for deg!!!

    SvarSlett
  2. Du ser aldeles fantastisk flott og sunn ut!
    Det var nok ein ikkje ein enkel prosess, så kudos til deg!
    Klem! ;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...