fredag 31. oktober 2014

Er det vi voksne som skaper forventninger til Halloween.


Er det vi voksne som gjør en stor sak ut av dette?

På facebook kom jeg over DENNE artikkelen noen hadde delt.

Jeg har alltid tenkt at det fine med Halloween er at man kan gå ut å sanke alene eller med flere, sammen med søsken eller med venner. Alle kan løpe rundt og sanke godter, man ute ute rett og slett

Noen går ut og sanker, noen er hjemme og deler ut. Det blir hva man gjør ut av det og hvor du velger å ha fokus. Det blir ikke mer gøy enn hva man gjør det til selv. 

Jeg husker ikke at det var et så stort problem i USA. Der var det heller om det var trygt nok , som regel er det med en forelder til barnet/barna var store nok til å løpe rundt alene og da snakker vi om høyere barneskoletrinn og ungdomskole og man sendte ofte eldre søsken med yngre søsken ut. Et annen bekymring er ikke minst at godteriet man får er trygt å spise, man tar ikke i mot løst smågodt fra fremmede all godteri må være forseglet fra fabrikantens side. Barn har faktisk blitt forgiftet under  Halloween i USA

Det var heller ikke alltid en fest å gå på. Mine barn har gått sammen noen ganger og noen ganger med venner. Noen ganger vært på fest, noen ganger hatt fest og noen ganger bare vært hjemme. Hvorfor må det være en fest å gå til. 

"Hun snakket nylig med en dame som hadde tre barn i barneskolealder. Ingen av dem hadde noen å være sammen med halloween. Hun hadde prøvd å kontakte andre familier for å høre om noen ville finne på noe, men alle hadde gjort andre avtaler.
Ingen kom på tanken å invitere hennes barn tilbake. Hun fortalte at barna gruet seg til å være hjemme og få klassekamerater på døra, løsningen hennes for i år blir å reise bort og å gå på kino fredag kveld."
Er man tre søsken er det en fin liten gjeng som kan kle seg ut og løpe rundt og ringe på dører.
Dette har faktisk mine tre eldste gjort og det var faktisk jeg som insisterte på at de gjorde det, for meg var det helt naturlig at de gikk sammen. 

 "Møter jenter som er lei seg

Ved Sjøstrand barneskole i Kristiansand får sosiallæreren disse ukene noen saker i fanget knyttet til ekskludering, inkludering og halloween
- Det er noen jenter som er lei seg, og det er foreldre og jenter som kontakter meg og er frustrerte. Det handler om hvem som skal gå med hvem, grupper som er «fulltallige» og jenter som må finne andre grupper å gå i. Halloween kan i noen tilfeller føre til at ekskludering blir tydeligere, sier Mette Høy."
Det handler om hvem som skal gå med hvem og hvem man ønsker å gå med. Alle vil være med de kule og populære. 
Her handler det å gi barna selvtillit og ikke forvente at samfunnet skal gjøre det for deg som foreldre.
Dette er ikke en lett oppgave og man må bare være på som forelder og stikke nesa inn hvor det ikke er ønsket, man skal ikke være kompis med barna. 

Noen lager fest og moro rundt hjemmene sine ved å pynte opp og lager moro for alle, hvem som helst er invitert til å ringe på, se hva de har gjort, få godter og gå videre til neste hus. Det er like mye å dele og gi som å få. Detburde være samhold i det store fellesskapet denne dagen, det burde være et nabolag som feirer sammen og ikke minst er det en like stor familiegreie, men jeg kan ta helt feil.
Kanskje jeg er naiv, uvitende og kanskje ikke empatisk nok til å se at andre har det vondt.

Når dette er sagt, kan jeg også fortelle at jeg har hatt et barn som har blitt frosset ut av barndomsvenner. Plutselig sto han der og ingen av de gamle vennene hans ville leke mer med ham igjen. Så jeg vet når barn har det vondt. Løsningen var å finne andre venner og ikke insistere på å forsøke å være sammen med de tidligere vennene. Det var trist og leit at dette skjedde, men han har fått nye venner og noen av de nye fikk andre interesser og noen har falt fra og nye har kommet til. MEN det var ikke bare hos ham ting endret seg, det skjedde jo også med barndomsvennene også. Vennene han ble byttet ut for har igjen blitt byttet ut.

Vi er alle forskjellige og vi passer ikke med alle .
Men inviterer man en gruppe barn som klassen, ja da inviterer man alle. 

Igjen det blir ikke mer moro enn hva du gjør det til selv, før eller siden er man nødt til å lære dette.

Nå har jeg vandret frem og tilbake i dette innlegget, men poenget mitt dette burde være en felles feiring fordi vi kan løpe rundt og møtes ute. Det er vi voksne som lærer barna våre at dette er en lukket begivenhet og tror det er fordi det gjør det enklere for oss og vi sørger for at barna våre har noen å feire med.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...